NL | EN

SAMUEL WUERSTEN: De comfortzone verlaten is nooit makkelijk, maar er is altijd wel iets te ontdekken

Samuel Wuersten (1961) Gstaad, Zwitserland. Is artistiek en uitvoerend directeur van het Holland Dance Festival (HDF). Wuersten is oorspronkelijk opgeleid als danser en heeft zich ontwikkeld tot een visionair kunstbestuurder en zet zich in om Nederland een internationaal gidsland op het gebied van dans te maken.

Alberto Villanueva, de kersverse communicatie medewerker van Omscholing dansers, sprak hem op het Holland Dance Festival 2022 over het vak van danser en waarom de omscholingsregeling thuishoort in het dansveld.

De 18e editie van HDF van dit jaar was in veel opzichten mooi en gedenkwaardig.

Het organiseren van zo’n festival midden in de pandemie vormde een stevige uitdaging voor het hele team en bracht veel onzekerheden met zich mee.

Maar het publiek beloonde onze inspanningen van harte. Zij omarmde de voorstellingen en voegde zo een extra laag van waardering toe. Ondanks de opgelegde beperkingen aan de zaalcapaciteit klonk aan het einde van iedere voorstelling een enthousiaste golf van bravogeroep en applaus.

Het was bijna therapeutisch om weer naar het theater te kunnen. De magie van een live optreden weer kunnen ervaren gaf voldoening, zegt Wuersten.


Dansers hebben een karakteristieke charme; ze laten dingen niet onafgemaakt, hebben een ongelooflijke discipline en zijn doelgericht, kwaliteiten die niet alleen waardevol zijn in de dans, maar ook voor de reguliere arbeidsmarkt. Deze vaardigheden zijn bruikbaar in vrijwel elk werkveld.
Samuel Wuersten

 

Onderwijs en transitie

De combinatie van betrokkenheid bij het professionele dansvakonderwijs aan het begin van een danscarrière en bij het professionele dansveld via het Holland Dance Festival wordt door Samuel gekoesterd. Als voormalig directeur van Codarts en op dit moment van  de bachelor- en masterdansprogramma’s aan de Zurich Arts University, is Samuel nog steeds zeer betrokken bij het onderwijs.

Om met jonge dansers over de korte loopbaan te spreken is lastig. Het is een beetje een paradox om het al over het einde van een je carrière te beginnen voordat deze is begonnen. Dat betekent niet dat het een taboe hoeft te zijn. Het zaadje om bewust met carrièreperspectieven kan nooit te vroeg worden geplant. Samuel vindt het nuttig om dit te doen door ‘best practices’ te delen met aspirant-professionele dansers. Zo is beginnen over het omringende netwerk van docenten, choreografen en ondersteunend personeel een voor de hand liggende eerste stap. Dat zijn vaak mensen die zijn overgestapt van danser naar lesgeven, coachen, choreograferen, organiseren of administreren. Dit vormt al een natuurlijke en organische manier om het gesprek over carrière te starten.

 

De rol van ODN in de dansomgeving van Nederland

Nederland is een toonaangevend landen op het gebied van omscholing van dansers en ODN heeft een lange geschiedenis van samenwerking met de internationale organisatie IOTPD.

Het is een voorbeeld. Andere landen hebben vergelijkbare systemen, maar ze zijn een minderheid.

ODN is uniek omdat het zowel freelancers als gezelschapsdansers ondersteunt, ieder met hun verschillende behoeften en perspectieven.

De omscholingsregeling en wat zij bieden past binnen het totaalpakket dat Holland te bieden heeft in de dans; een uitstekende infrastructuur.

Het dansvakonderwijs maakt deel uit van dat netwerk; bedrijven, theaters, productiehuizen, subsidiesystemen, etc. Ze spelen allemaal in op veel verschillende aspecten, en ODN past daar naadloos in.

Het is een cruciaal onderdeel in de carrière van een danser; het faciliteert iets normaals en natuurlijks: de overgang van de ene carrière naar een andere.

Praten over omscholing van een danser heeft soms een dramatische smaak, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

Er zijn voorbeelden van mensen die lang blijven dansen; het is niet voor iedereen hetzelfde.

HDF bracht in dit festival o.m. het Dance On Ensemble, waarmee de editie van dit jaar werd afgesloten, met dansers van wie de leeftijd varieert van 43 tot 71 jaar; ze presenteren briljant en boeiend werk. Een danscarrière hoeft niet voor iedereen meer op 35-jarige leeftijd te eindigen. De schaal is veel breder geworden. Maar zodra de beslissing is genomen om de ene carrière te beëindigen en door te gaan naar een volgende, is het noodzakelijk en nuttig om financiële en praktische ondersteuning te vinden om deze overgang te maken. ODN maakt dit mogelijk met een flexibele en op maat gemaakte aanpak.

 

Talent na het podium

Er zijn verschillende studies gedaan naar het succespercentage van omgeschoolde dansers en de uitkomsten daarvan zijn overweldigend positief. Dansers ontdekken hun talent en roeping vaak al op zeer jonge leeftijd. Dit onderscheidt hen van anderen, want voor veel mensen is het een uitdaging op zich om erachter te komen wat ze willen doen, waar hun passie en talent liggen.

Dansers hebben een karakteristieke charme; ze laten dingen niet onafgemaakt, hebben een ongelooflijke discipline en zijn doelgericht, kwaliteiten die niet alleen waardevol zijn in de dans, maar ook voor de reguliere arbeidsmarkt. Deze vaardigheden zijn bruikbaar in vrijwel elk werkveld. In zekere zin zijn dansers door de aard van hun vak beter geëquipeerd om het hoofd te kunnen bieden aan overgangen.

Professioneel danser worden vereist een heel specifieke focus, zou je kunnen zeggen, een tunnelvisie. Naarmate de danscarrière vordert en groeit, wordt het blikveld breder en breder om het volledige potentieel te kunnen bereiken. Deze noodzakelijke voortdurende nieuwsgierigheid en houding ten aanzien van een leven lang leren is zeer bruikbaar bij het zetten van stappen in een loopbaan. Dansers zijn ongelooflijk: ze doen de meest moedige dingen op het podium in een vreemde combinatie van nederigheid en zelfvertrouwen. Dit zijn geweldige troeven voor carrièreswitches.

 

Scroll naar boven