NL | EN
Het verhaal van Mirjam ter Linden

Mirjam ter Linden bouwt grote web applicaties

Mirjam volgde de opleiding theaterdans aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts). En werkte daarna 10 jaar vooral op projectbasis met choreografen als Nanine Linning, Anouk van Dijk, Itzik Galili, Joseph Tmim, Karin Post, Beppie Blankert, Thom Stuart en anderen, maar ook bij het gezelschap Djazzex.

In welke fase van het omscholingsproces zit je naar jouw idee op dit moment?

Ik ben inmiddels 10 jaar afgestudeerd en werkzaam in mijn nieuwe vakgebied. Ik voel me nog een danser, maar ben bijna langer professioneel bezig in mijn nieuwe vakgebied dan in de dans. Ik ben helemaal omgeschoold.

Waar ben je nu mee bezig en hoe ben je hiertoe gekomen?

Ik werk bij een digital agency. We ontwerpen en bouwen grote web applicaties. Ik hou me vooral met de techniek bezig. Ik stuur developers aan die aanpassingen doen aan e-commerce platforms, dus uitgebreide webwinkels. Na mijn bachelor Informatica en master Informatiekunde aan de Universiteit van Amsterdam ben ik eerst gaan programmeren, maar nu ben ik de spil tussen klant en developer. Ik vertaal de vraag van de klant naar iets wat gebouwd kan worden.

Wat zijn de overeenkomsten of wat is verband voor jou tussen wat je nu doet en dansen?

Het werk is leuk en uitdagend, je hebt steeds deadlines, zoals bij een première. Ook werk je samen in een internationaal team van mensen met verschillende disciplines net als bij het maken van een dansproductie. Er wordt hard gewerkt en de eisen liggen hoog, dus relaxed is het niet. In de dans is er aandacht voor jou als persoon en je krijgt feedback en applaus. Dat ervaar ik zelf minder in het bedrijfsleven.

Wat waren voor jou de hoogtepunten uit je danscarrière?

Met Nanine Linning heb ik zeer intensief samengewerkt, ik vond het een hele leuke tijd. Met name Solo 5.0 die ze speciaal voor mij gemaakt heeft en het duet Karpp..? met Iris Reyes waren zeer uitdagend en erg leuk om te doen. Ik heb ook hele goede herinneringen aan de tournees naar de Verenigde Staten met Beppie Blankert. Optreden tussen de wolkenkrabbers was een geweldige ervaring.

Welke kwaliteiten die je als danseres nog meer hebt ontwikkeld komen nu goed van pas?

Samenwerking, interactie met collega’s en doelgerichtheid komen in het werk zeer goed van pas. We maken in een team een stuk software in plaats van een choreografie. Tijdens de studie was de discipline heel erg belangrijk. Je moet in korte tijd heel veel nieuwe dingen leren, waar ik veel doorzettingsvermogen en focus voor nodig had. Wat ik echt heb moeten leren en ik helemaal niet ontwikkeld had als danseres, was praten. Ingewikkelde dingen bespreken of uitleggen was niet aan de orde, je mond houden en de frase nog eens oefenen, dat is wat van je wordt gevraagd als danser.

Hoe is het omscholingsproces je vergaan ?

Er werden twee dansproducties een jaar uitgesteld en toen realiseerde ik me dat ik buiten de dans verder kon doorgroeien. Binnen de dans zag ik weinig andere beroepsmogelijkheden die pasten bij mijn ambities en een bèta studie trok me altijd al. Ik wist snel welke studierichting ik wilde doen, want ik was als tiener al geïnteresseerd in computers en programmeren. Ook tijdens het dansen was ik bezig met websites bouwen. Ik hield bij de keuze ook rekening met de goede beroepsperspectieven. Ik vond de beslissing te gaan studeren zwaar, het is een keerpunt, datgene waar je altijd alles voor over had, ga je afsluiten. Eenmaal bezig met de studie was het een interessante nieuwe wereld waar je in stapt en je bent bezig met de toekomst, dus er komt iets nieuws in de plaats voor de dans. Ik vond de studie intensief en de stof uitdagend, heb mijn discipline heel hard nodig gehad, maar het is me gelukt binnen vier jaar af te studeren met goede resultaten. Daarna vond ik gelijk een baan ondanks mijn relatief hoge leeftijd. Ik had verwacht dat het lastiger zou zijn om een baan te vinden, maar dit viel heel erg mee.

Wat is je grootste uitdaging tijdens dit proces geweest?

Ik vond de beslissing om te gaan studeren moeilijk, maar heb niet getwijfeld. Het studeren zelf met daarnaast bijbaantjes vond ik echt zwaar, ook omdat studievertraging geen optie is.

Wat heb je van je omscholing geleerd en wat is het advies wat je aan dansers mee zou willen geven die toe zijn aan omscholing?

Doe iets nuttigs waarin werk te vinden is en waar je geld mee kunt verdienen. Mogelijk ben je al wat ouder als je moet instappen zonder relevante werkervaring. Het is heel fijn dat in de ICT veel werk is. Als je iets buiten de dans of kunst gaat doen moet je weer helemaal onderaan beginnen, maar de ontwikkelingskansen zijn zoveel groter. Ik vind het fijn niet meer afhankelijk te zijn van subsidies en projecten en een vaste baan te hebben.

Achteraf denk ik dat de aspecten die ik leuk vond aan de dans voor een deel terug heb gevonden in dit werkveld, zoals samenwerken, communicatie en creativiteit. Ik vind het prettig om niet meer steeds met mijn lichaam bezig te hoeven zijn. Probeer dus te kijken wat je leuk vindt in de dans en of dat in een ander vakgebied ook te halen is.

Waarom is het volgens jou belangrijk voor dansers om steun te krijgen tijdens het omscholingsproces?

Dansers zijn zulke gedreven mensen, ze hebben de potentie om ook in een ander beroep te excelleren. Opleiding is daarbij essentieel. Het studeren is erg duur, ook omdat je daarnaast maar beperkt kunt werken. Om dit proces te volbrengen is ondersteuning belangrijk. Ik ben blij dat deze mogelijkheden er zijn. Ik vind het een verrijking dat ik nog een tweede carrière heb, waaruit ik ook veel voldoening haal.

2017

Scroll naar boven