NL | EN
Het verhaal van Daniela Cardim

Daniela combineert artistiek en organisatorisch werk

Daniela is geboren en getogen in Brazilië. Zij startte haar loopbaan als danseres in haar moederland en kreeg in 1999 een contract bij het Nationale Ballet in Amsterdam.

In 2010 besloot zij haar loopbaan een andere wending te geven en begon zij aan een driejarige BA opleiding Kunstmanagement aan de South Bank University in Londen. Inmiddels heeft zij deze opleiding afgemaakt en het diploma ervan op zak.

Wat spreekt je zo aan in dans?

Ik houd van ballet omdat het gespecialiseerde lichaamstechniek paart aan artisticiteit.

Wat waren de hoogtepunten uit je carrière?

Ik heb een aantal hele interessante solistenrollen gedanst in het belangrijkste gezelschap van Brazilië, zoals Myrtha Giselle en de paarse fee in Doornroosje. Bij het Nationale Ballet heb ik met grote choreografen kunnen werken en veel interessante rollen kunnen dansen. Waar ik het meeste van heb genoten was feitelijk een acteerrol: Carabosse in Doornroosje. Het was een eer om met Sir Peter Wright aan deze rol te kunnen werken. En ik vond het fantastisch dat ik mijn eigen interpretatie aan de choreografie kon geven. De slechte karakters zijn het leukst om te doen.

Hoe was het om te stoppen met dansen?

Ik wist dat het moeilijk zou worden omdat ik erg van dans hou, ook van het Nationale Ballet en mijn vrienden daar. Ik vond echter dat het mijn tijd was; mijn lijf begon pijn te doen en mijn techniek ging achteruit. Ik wilde dat niet lijdzaam afwachten. Ik wilde ook direct aansluitend gaan studeren om bezig te zijn en daardoor ballet niet teveel zou missen. Ik heb voor Kunstmanagement gekozen omdat ik met iets bezig wil zijn dat gerelateerd is aan kunst.

Wat is de grootste uitdaging geweest?

Tijdens de eerste twee jaar nadat ik was gestopt, voelde ik mij soms verdrietig. Ik was niet depressief, maar ik miste het toneel, het theater en kunstenaars om me heen. Ook voelde ik mij bij tijd en wijle alleen; het is een enorme verandering van werken in een gezelschap met tachtig collega’s naar studeren dat je vooral achter je computer en alleen doet. Het was een groot contrast met wat ik gewend was. Tegelijkertijd was het ook een spannende uitdaging.

Wat doet je nu en hoe ben je hiertoe gekomen?

Ik ben afgestudeerd en ben net begonnen als Project Manager bij het New English Ballet Theatre. Ik ben ook begonnen als balletdocente en wil ook doorgaan als onafhankelijk choreograaf. Voor mij is het ideaal om zowel aan de organisatorische als aan de artistieke kant te kunnen werken. Ik wil dan ook blijven streven naar projecten waarin ik die twee kwaliteiten kan combineren.

Welke kwaliteiten die je als danser hebt ontwikkeld komen nu goed van pas?

Discipline. Ik dacht dat het heel moeilijk zou zijn om weer te gaan studeren na zo’n lange tijd, maar met de discipline, die wij dansers hebben en het commitment om altijd onze uiterste best te doen is de sleutel naar het succes op de Universiteit gebleken. Ik ben zo blij met mijn First Class Degree! Dat is in Engeland het hoogste resultaat en dat heb ik bereikt dankzij hard werken, goed met de tijd omgaan en discipline en als danser was ik daar al heel erg bekend mee.

Wat heb je van je omscholing geleerd en wat is het advies wat je aan dansers mee zou willen geven die toe zijn aan omscholing?

Denk goed na voor je kiest waarvoor je door de omscholingsregeling ondersteund wilt worden. Het is heel onhandig om te veranderen als je eenmaal met een studie bent begonnen. Denk er ook aan dat het iets moet zijn waarmee geld is te verdienen.

Sparen is ook belangrijk. Je weet van tevoren niet hoe snel je een baan kunt vinden na je afstuderen en daarom is het beter om voorbereid te zijn.

Waarom is het volgens jou belangrijk voor dansers om steun te krijgen tijdens het omscholingsproces?

Dat is absoluut cruciaal! Zeker nu, in tijden van crisis en een tekort aan banen, is het bijna onmogelijk om van loopbaan te veranderen en de markt opnieuw te betreden zonder nieuwe vaardigheden te leren en zeker niet op oudere leeftijd. Door de steun van de Omscholingsregeling kunnen dansers weer op hun eigen benen staan en een nieuwe richting inslaan zonder financieel in de problemen te komen. Zonder de Omscholingsregeling had ik me niet kunnen permitteren om deze opleiding te volgen, zou ik geen diploma hebben kunnen halen en geen nieuwe baan kunnen vinden. De gesprekken met Paul Bronkhorst waren ook erg behulpzaam en ik ben heel dankbaar voor zijn adviezen en steun voor en tijdens mijn studie.

Scroll naar boven