NL | EN
Het verhaal van Femke Feddema

Femke Feddema werd leraar basisonderwijs

Femke studeerde aan de Nationale balletacademie Amsterdam (NBA). Na een stagejaar bij Introdans in 2000 kreeg zij direct aansluitend een contract bij dit gezelschap. Uiteindelijk danste zij elf jaar bij Introdans.

In welke fase van het omscholingsproces plaats je jezelf momenteel?

Ik zit er midden in!

Na een jaar communicatiemanagement gestudeerd (2011/2012) te hebben kwam ik erachter dat deze studie niet bij me paste. Daarom heb ik de overstap gemaakt naar de opleiding tot onderwijzeres in het Basis Onderwijs. Dit is een tweejarige deeltijd studie en ik heb net het eerste jaar afgesloten. Ik ben al halverwege en kan niet wachten tot ik afgestudeerd ben en voor de klas mag staan.

Wat spreekt je zo aan in dansen?

Op het toneel voel ik me gewoon thuis. De sfeer in de studio en op het podium is zo speciaal en dat geeft me heel veel energie. Ik voel me vrij wanneer ik dans en durf op toneel eigenlijk veel meer dan in het dagelijks leven. Ik hou ervan om te bewegen en om dat op mooie muziek te mogen doen is fantastisch.

Daarnaast is de band tussen dansers heel hecht en je collega’s worden eigenlijk een soort van tweede familie. Dat mis ik nog elke dag. Nu maak ik nieuwe vrienden, maar de band die dansers met elkaar opbouwen is toch anders. Omdat de meeste dansers uit het buitenland komen ga je ook in je vrije tijd veel met elkaar om en dat versterkt het idee dat je collega’s een soort familie zijn.

Wat waren voor jou de hoogtepunten uit je carrière?

In de elf jaar dat ik bij Introdans heb gedanst heb ik zoveel meegemaakt dat het moeilijk is om een hoogtepunt uit te kiezen.

Maar een hoogtepunt was toch wel dat we op de verjaardag van Koning Willem Alexander mochten optreden (toen nog Prins Willem Alexander). Het optreden was voor zijn 40e verjaardag en we hebben voor een select gezelschap op een podium in de tuin van Paleis het Loo opgetreden. Een voorstelling om nooit te vergeten!

Hoe is het omscholingsproces je vergaan?

Toen ik net had besloten om te stoppen met dansen heb ik een aantal gesprekken met Paul Bronkhorst gehad. Deze gesprekken hebben mij geholpen om erachter te komen welke studie ik wilde gaan doen. Ik ben uiteindelijk wel van studie gewisseld, maar heb mijn plek nu helemaal gevonden.

Wat is je grootste uitdaging tijdens dit proces geweest?

Mijn grootste uitdaging was om weer student te zijn. Je gaat toch van een heel fysiek beroep naar een wereld vol boeken en studeren. Met andere woorden, ik moest leren om mijn weg te vinden in het lezen van boeken, schrijven van vakopdrachten en het studeren voor tentamens.

Daarbij kwam dat ik als danser voor perfectie ging. Zowel in de studio als op toneel. In mijn studie heb ik moeten leren dat een voldoende ook goed is en dat niet alles een ruim-voldoende hoeft te zijn terwijl ik dat wel van mezelf verwachtte als danser. Dat niet alles perfect hoeft te zijn, is iets waar ik nog altijd aan moet wennen. Deze instelling is juist ook wel weer heel goed hoor, omdat ik daardoor goede cijfers haal.

Waar ben je nu mee bezig en hoe ben je hiertoe gekomen?

Ik heb een jaar communicatiemanagement gestudeerd, maar ik kwam erachter dat dit niet bij me paste. Wel wilde ik het jaar goed afsluiten (dansersmentaliteit) en ik heb dan ook mijn propedeuse gehaald. Toen ik erachter kwam dat deze studie niet bij me paste heb ik steun gehad vanuit de omscholingsregeling. Ik heb een aantal gesprekken met Paul gehad om erachter te komen welke studie dan wel bij me past. Hij heeft me begeleid om erachter te komen waar ik mezelf over een aantal jaar zie.

Nu studeer ik dus aan de Pabo van de Hogeschool van Amsterdam. Ik heb het eerste jaar afgesloten en ben nog nooit zo zeker geweest van mijn keuze. Juf zijn past helemaal bij me, ik heb een tweede carrière gevonden en ik kan niet wachten om voor de klas te staan.

Welke kwaliteiten die je als danseres nog meer hebt ontwikkeld komen nu goed van pas?

Doorzettingsvermogen en discipline.

Door mijn doorzettingsvermogen en discipline lukt het me om een deeltijdopleiding te volgen. Omdat je de opleiding in twee jaar i.p.v. vier jaar afrondt, krijg je ontzettend veel informatie, tentamens en opdrachten in een korte tijd. Dat vergt veel van me en het is dan ook een zware studie. Maar opgeven of even wat rustiger aan doen past niet bij me. Nu ik het eerste jaar heb afgerond, zie ik waar deze kwaliteiten me hebben gebracht. Ik wacht nog op twee cijfers, maar ik heb voor de rest al mijn punten voor het eerste jaar op zak.

Wat heb je van je omscholing geleerd en wat is het advies wat je aan dansers mee zou willen geven die toe zijn aan omscholing?

Het is een grote stap om te beslissen om te stoppen met iets waar je van kleins af aan van hebt gedroomd. Je sluit een periode af waar je met veel liefde aan hebt gewerkt en wat je passie was. Maar ik heb geleerd dat het zeker mogelijk is om een tweede carrière te beginnen waar je minstens zoveel passie uit kunt halen als uit dans. Het is misschien even zoeken, maar het is er zeker!

Mijn advies aan dansers is:

Begin op tijd met het denken over een carrière na het dansen. Je kunt dan rustig kijken wat je leuk vindt en welke opleidingen er op dat gebied zijn. Ook kun je je dan voorbereiden op een nieuw leven en je kunt naar iets uitkijken wanneer je de beslissing maakt om te stoppen met dansen. Voor mij was het zeker fijn om uit te kunnen kijken naar een studie waar ik graag aan wilde beginnen. Dat maakte het voor mij makkelijker om de beslissing te nemen om de volgende stap te zetten en aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. Je laat toch een groot deel van je leven achter wanneer je stopt en het is fijn om dan iets nieuws te hebben om naar uit te kijken.

Waarom is het volgens jou belangrijk voor dansers om steun te krijgen tijdens het omscholingsproces?

Ik weet niet of ik twee jaar geleden de stap al had durven zetten als ik niet de steun had gehad van de omscholingsregeling. Fysiek had ik misschien nog wel langer door kunnen dansen en ik was op het hoogtepunt in mijn carrière. Maar ik wilde heel graag zelf de beslissing nemen om te stoppen en niet dat ik bijvoorbeeld vanwege een blessure zou moeten stoppen. Met de steun van omscholing kon ik een nieuwe hoofdstuk beginnen. Je staat er niet alleen voor.

Ik word ontzettend goed begeleid, zowel voor als tijdens de studie. Je krijgt de kans om een nieuw hoofdstuk te beginnen en je hoeft je geen zorgen te maken over de kosten en een inkomen. Daardoor kun je je helemaal op je studie en je nieuwe toekomst richten.

2013

Scroll naar boven