NL | EN

Suzan Tunca “Dans heeft me nederigheid, discipline en wendbare manieren van samenwerken geleerd “

INTERVIEW

“Dans heeft me nederigheid, discipline en wendbare manieren van samenwerken geleerd om grotere doelen te realiseren die individuele zorgen overstijgen en schoonheid, hoop en een toekomstige mensheid voortbrengen die klaar is om het beste te bieden wat ze aan deze wereld kunnen geven.”

 

In deze speciale Kersteditie staan we speciaal even stil bij het verhaal van Suzan Tunca. Onlangs rondde zij haar Ph.D. af aan ACPA (Academie voor Creatieve en Podiumkunsten) onderdeel van de Universiteit Leiden en dat is een bijzondere prestatie. Suzan werd geboren in 1975 in Duitsland in een Turks gezin. Haar reis door de wereld van dans en artistiek onderzoek is buitengewoon.

 

Suzans recente academische prestatie getuigt van haar toewijding en passie voor de kunstvorm. Haar dansodyssee begon op 18-jarige leeftijd toen ze uit Duitsland naar Nederland vertrok om haar passie te volgen. Zij startte haar dansopleiding aan de Dansacademie Arnhem. Vervolgens bewoog zij op verschillende podia, waaronder Djazzex in Den Haag en Krisztina de Châtel. Tijdens haar danscarrière spreidde ze niet alleen haar talent als danseres tentoon, maar ontwikkelde zich in de periode 1998 – 2002 als choreografisch assistent.

De overgang naar het freelance circuit van 2002 tot 2005 bracht Suzan samen met gerenommeerde figuren als Dylan Newcomb, Marie Cecile du Bont, Martin Butler en Jérôme Meyer. Haar reis nam een ​​belangrijke wending tussen 2005 en 2013 toen ze danste met Emio Greco en Pieter C. Scholten. Daarmee droeg zij haar steentje bij aan de evolutie van eg|pc dance company, later getransformeerd tot ICK Dans Amsterdam in 2009.

Op dit moment bevindt Suzan zich in de betekenisvolle omgeving van de ICK Academy, waar ze een sleutelrol speelt in verschillende onderzoeks- en onderwijsactiviteiten. Haar recente voltooiing van een Ph.D. getuigt van haar toewijding aan het vak. Haar bijdragen strekken zich uit tot de ontwikkeling van een Double Skin/Double Mind-lerarenopleiding, waarbij ze ICK-kennis integreert die is opgedaan uit meer dan 15 jaar diepgaand onderzoek naar dansdocumentatie, annotatie en kennisoverdracht. Suzan is ook actief betrokken bij het bevorderen van talentontwikkeling voor jonge makers en dansers bij ICK en draagt bij aan grootschalige EU-projecten die zijn gewijd aan de innovatie van uitvoerende kunsten met nieuwe technologieën zoals AI, XR en VR.

Terugkijkend op haar academische inspanningen, voltooide Suzan een masterstudie in artistiek onderzoek aan de UVA, waarbij ze vervolgens een curriculum voor artistiek onderzoek ontwikkelde voor dansers in opleiding aan Codarts. Hier begeleidt ze aspirant-dansers in de complexe kunst van het uitvoeren van onderzoek, waarbij ze het dansende lichaam als een onderzoeksinstrument verkent en reflectie aanmoedigt via andere kunst- en kennisdomeinen.

Suzan erkent de transformerende impact van haar heroriëntatie op artistiek onderzoek en dicht dit toe aan de steun die zij van ODN heeft gekregen. Dat bood haar de mogelijkheid om het dansende lichaam te plaatsen tussen wetenschap en religie en kon daardoor lagen van betekenis en waarde toevoegen aan haar begrip van dans. Ze benadrukt: “Ik heb de kennis en expertise die ik heb opgedaan tijdens vijftien jaar professionele danservaring niet opgegeven, maar ik kreeg de kans – dankzij ODN – om het te transformeren en verder te brengen.”

Haar reis met ODN begon tijdens haar vroege werk met Krisztina de Châtel, toen Paul Bronkhorst de dansers kwam vertellen over de omscholingsregeling. De daaropvolgende ondersteuning van ODN stelde Suzan in staat om een Masterdiploma te behalen en later een Ph.D. Dit resulteerde in de recente voltooiing van haar proefschrift aan ACPA.

Met grote dankbaarheid voor de kans om te leren en te transformeren, benadrukt Suzan de rol van ODN waardoor zij zichzelf opnieuw kon uitvinden, terwijl ze trouw bleef aan zichzelf. Ze moedigt mededansers aan om al vroeg in hun carrière bij te dragen aan ODN, omdat dit de weg effent voor een soepele overgang naar andere domeinen van het professionele leven.

 

Suzan vat de essentie van haar dansfilosofie samen en stelt dat dans een weg is naar kennis en een middel om de menselijke ziel en geest op creatieve wijze te belichamen in de wereld. Puttend uit haar uitgebreide danscarrière brengt ze een speculatieve maar stellig overtuigde erkenning van dans als een conduit voor nederigheid, discipline en samenwerkingswendbaarheid. In haar eigen woorden zegt ze: “Dans heeft me nederigheid, discipline en wendbare manieren van samenwerken geleerd om grotere doelen te realiseren die individuele zorgen overstijgen en schoonheid, hoop en een toekomstige mensheid voortbrengen die klaar is om het beste te bieden wat ze aan deze wereld kunnen geven.”

 

 

 

Scroll naar boven